نتایج جستجو برای عبارت :

المحو فی النّحو (1): اللّغة العربیّة و علومها

اللغة العربیة و علومُها (1)
المطلب الأوّل: اللغة: ألفاظٌ، یُعبِّر بها کلُّ قوم عن مقاصدهم (للتّفاهم بینهم)، و اللّغات کثیرة، و هی مختلفةٌ من حیثِ  اللَّفظ، متحدةٌ من حیثِ (2) المعنى، أی أنّ المعنى الواحدَ الّذی یُخالجُ (3) ضمائرَ النّاس واحدٌ، و لکنَّ کلَّ قوم یعبِّرونَ عنه بلفظٍ غیرِ لفظ الآخَرین.
المطلب الثانی: اللغة العربیة: هی الکلمات الّتی یُعبِّر بها العربُ(4) عن أغراضِهم، و قد وَصلتْ إلینا من طریق النّقل (و السَّماع ) (5)، و حَفَظها لنا ال
اللغة العربیة و علومُها (1)
المطلب الأوّل: اللغة: ألفاظٌ، یُعبِّر بها کلُّ قوم عن مقاصدهم (للتّفاهم بینهم)، و اللّغات کثیرة، و هی مختلفةٌ من حیثِ  اللَّفظ، متحدةٌ من حیثِ (2) المعنى، أی أنّ المعنى الواحدَ الّذی یُخالجُ (3) ضمائرَ النّاس واحدٌ، و لکنَّ کلَّ قوم یعبِّرونَ عنه بلفظٍ غیرِ لفظ الآخَرین.
المطلب الثانی: اللغة العربیة: هی الکلمات الّتی یُعبِّر بها العربُ(4) عن أغراضِهم، و قد وَصلتْ إلینا من طریق النّقل (و السَّماع ) (5)، و حَفَظها لنا ال
معرفة علم النَّحو
النّحو، هو قواعدٌ تُعرَف بها کَیفیّةُ تألیفِ الجُمَل العربیّة من الکلمات و أحکام أواخرها فیها من حیثُ الإعراب و البناء (1)، فالنّحو یَشمل نوعَین من القواعد:
دیدن متن کامل و فیلم آموزشی در ادامه مطلب
ادامه مطلب
بعضی از ویژگی های این شرح
مطالب به زبان ساده و روان بیان شده است بگونه ای که فرد نوآموز به سادگی توانایی فهم آن ها را دارد.شیوه درس بگونه ای است که اساتید محترم میتوانند برای تدریس از آن استفاده کنند.با استفاده از مثال های متعدد باعث جای گیری مطلب در ذهن مخاطب می شود.با استفاده از یک جدول بندی مناسب باعث طبقه بندی شدن مطالب در ذهن مخاطب می شود و فرد از جزوه نویسی دوباره بی نیاز می کند.و بیش از ۱۰ ویژگی دیگر برای شما عزیزان.
 
دانلود کتاب شرح هدا
کتاب جامع المقدمات تصحیح شده استاد علامه مدرس افغانی می باشد که شامل چند کتاب در زمینه ادبیات عرب می باشد.
دانلود در ادامه مطلب
 
کتاب جامع المقدمات تصحیح شده استاد علامه مدرس افغانی می باشد که شامل چند کتاب در زمینه ادبیات عرب می باشد.
۱٫کتاب الامثله
۲٫ کتاب شرح المثله
۳٫ کتاب صرف میر
۴٫ کتاب التصریف
۵٫ کتاب شرح التصریف
۶٫ کتاب عوامل جرجانی
۷٫ کتاب عوامل منظومه
۸٫ کتاب عوامل ملامحسن
۹٫  کتاب شرح العوامل فی النحو
۱۰٫ کتاب الکبری فی المنطق
۱
معرفی کتابکتاب هدایه فی النحو به زبان عربی نوشته شده و در مورد نویسنده این کتاب اختلاف وجود دارد.این کتاب شامل سه باب (هفتاد و سه درس) است.از جمله مباحثی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از:
مقدمهتعریف علم النحو … الکلمه و أقسامه، حد الاسم و الفعل و علاماتهم، حدّ الحرف و علاماته و فوائده، تعریف الکلام و أقسامهباب اول : اسمتعریف الاسم المعرب و حکمه، أصناف إعراب الإسم، غیر المنصرف، الفاعل و نائب الفاعل، التنازع، المبتدأ والخب
دانلود تلخیص الهدایة فی النحو - خلاصه و مفید - 20 صفحه
این مجموعه در 20 صفحه به صورت تایپی آماده شده است. با تهیه این محصول فایل آماده ورد به صورت قابل ویرایش در اختیار شما قرار می گیرد. معیار این کتاب هدایه جدید (فی اسلوبها الجدید) چاپ 1395 است. ...دریافت فایل
حزیران در لغت نامه دهخداحزیران. [ ح َ ] (اِ) نام ماه نهم است از سال رومیان و نام روز اول تابستان هم هست. (برهان قاطع). ماه اول تابستان. (شرفنامه ٔ منیری ) (السامی فی الاسامی ). و آن سی روز است. سرطان. تیر. ابن بطوطة گوید: و اول ابتداء زیادته [ زیادة النیل ] فی حزیران و هو یونیة - انتهی . ماه اول تابستان از سال رومی. ماه نهم است از سال رومیان و آن ماه آخر بهار است. (صحاح الفرس ). ماه نهم از سال سریانی و ششم فرنگی، میان ایار و تموز مطابق اول تابستان است مطابق سر
بی‌سوادی ابو حنیفه در کلام غزالی
ابو حامد غزالی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد:
وأما أبو حنیفة فلم یكن مجتهدا لأنه كان لا یعرف اللغة وعلیه یدل قوله ولو رماه بأبو قبیس وكان لا یعرف الأحادیث ولهذا ضری بقبول الأحادیث الضعیفة ورد الصحیح منها ولم یكن فقیه النفس بل كان یتكایس لا فی محله على مناقضة مآخذ الأصول.
اما ابو حنیفه، او مجتهد نبود چون زبان عربی را بلد نبود و قول او که گفته «ولو رماه بابو قبیس» بر این دلالت می‌کند و احادیث را نمی‌شنا
شهادت ابن سکیت رضوان الله علیه در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام
سیوطی از علمای اهل تسنن می‌نویسد:
وفی سنة أربع وأربعین قتل المتوكل یعقوب بن السِّكِّیت الإمام فی العربیة فإنه ندبه إلى تعلیم أولاده، فنظر المتوكل یومًا إلى ولدیه المعتز والمؤید فقال لابن السكیت: من أحب إلیك هما أو الحسن والحسین؟ فقال: قنبر -یعنی: مولى علیّ- خیر منهما، فأمر الأتراك فداسوا بطنه حتى مات، وقیل: أمر بسلّ لسانه فمات وأرسل إلى ابنه بدیته، وكان یعقوب رافضیًّا.
شهادت ابن سکیت رضوان الله علیه در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام
سیوطی از علمای اهل سنت عمری می‌نویسد:
وفی سنة أربع وأربعین قتل المتوكل یعقوب بن السِّكِّیت الإمام فی العربیة فإنه ندبه إلى تعلیم أولاده، فنظر المتوكل یومًا إلى ولدیه المعتز والمؤید فقال لابن السكیت: من أحب إلیك هما أو الحسن والحسین؟ فقال: قنبر -یعنی: مولى علیّ- خیر منهما، فأمر الأتراك فداسوا بطنه حتى مات، وقیل: أمر بسلّ لسانه فمات وأرسل إلى ابنه بدیته، وكان یعقوب رافضیّ
مع مرور الوقت ، یستعید بعض الناس الوزن على الرغم من إجراء جراحة علاج البدانة. یتناول البعض بکثرة أطعمة عالیة السعرات الحراریة أو عالیة الدهون بدلاً من الأطعمة الصحیة . وبعض الناس یعتمدون على “وجبات خفیفة” مثل الآیس کریم ومیلک شیک.
وبمرور الوقت قد یغیر الجسم نفسه ، مما یؤدی إلى زیادة الوزن. قد تبدأ القناة الهضمیة فی امتصاص المزید من السعرات الحراریة. حتى حجم معدتک الجراحیة یمکن أن یتوسع تدریجیاً.
وللحفاظ على الوزن ، تحتاج إلى تطبیق بعض ال
#برشی_از_یک_کتاب
#کلام_فرق_و_ادیان
تشیع از ابداعات فارس ها نمی باشد (آن ها پایه گذارش نبودند) مگر نزد دلقک های تاریخ. عرب ها در شیعه شدن سبقت داشتند و همان ها بودند که آن را وارد سرزمین فارس کردند و دلیل بر این مطلب آن است که اکثر علمای بزرگ اهل سنت در (علوم) تفسیر، حدیث، ادبیات و لغت فارس بودند. و ایران بر سنت اموی در دشنام [امام] علی علیه السلام و لعن کردن او در مساجد و بر بالای منبرها باقی ماند، بلکه [بالاتر] بعضی از شهرهای ایران مانند اصفهان در ز
 
ظلم در لغت
شاید بعضی تصور کنند که مفهوم ظلم آن قدر روشن و بدیهی است که نیازی به توضیح و تبیین ندارد، ولی با مراجعه به کتب لغت و بررسی موارد کاربرد این واژه به ویژه در قرآن و حدیث، مشخص می شود که مفهوم این واژه چندان هم روشن و بدیهی نیست. در کتاب مفردات راغب ظلم، این گونه معنا شده است:
الظلم عند اهل اللغة و کثیر من العلماء وضع الشیء فی غیر موضعه المختص به، اما بنقصان او بزیادة و اما بعدول عن وقته و مکانه. ظلم نزد اهل لغت و بسیاری از دانشمندان عبا
شروع کرده بودم یه مطلب درباره خوندن و نوشتن و نگاه کردن بنویسم که بین کلمات راضی شدن و ارضا شدن به شک افتادم. لعنتی! فرق این دو تا توی فرهنگ واژگان شخصی من مشخص نیست، دو تا کلمه‌ای که انقدر ازشون استفاده می‌کنیم (یعنی هم خودم هم دیگران)، ولی چون یکی‌اش زیر یوغ سکس رفته، ناخودآگاه برام سانسور شده. هم‌زمان هم از خودم عصبانی می‌شم، هم خجالت می‌کشم. احساس می‌کنم با سانسور هم‌دست شدم که به این کلمه بی‌توجهی کنیم، جسارت کنیم، خیانت کنیم... تجاو
«زکات» از ریشۀ
«زک‌ی» که به معنی رشد، زیادشدن و همچنین طهارت است. زکات را زکات نامیده‌اند به
خاطر اینکه به سبب آن، امید زیادشدن مال می‌رود و همچنین باعث طهارت مال می‌شود.[1]
ولی
با مراجعه به قرآن کریم، مبینیم که زکات علاوه بر پاک کردن مال، چیز دیگری را هم
طهارت می‌دهد و آن عبارت است از خود زکات‌دهنده! طهارتی که از قطع علاقه به مال
دنیا و مال‌اندوزی دارد و روحیۀ سخاوت و نوع‌دوستی را در انسان پرورش می‌دهد:
«خُذْ
مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً
حزیران در لغت نامه دهخدا
حزیران. [ ح َ ] (اِ) نام ماه نهم است از سال رومیان و نام روز اول تابستان هم هست. (برهان قاطع). ماه اول تابستان. (شرفنامه ٔ منیری ) (السامی فی الاسامی ). و آن سی روز است. سرطان. تیر. ابن بطوطة گوید: و اول ابتداء زیادته [ زیادة النیل ] فی حزیران و هو یونیة - انتهی . ماه اول تابستان از سال رومی. ماه نهم است از سال رومیان و آن ماه آخر بهار است. (صحاح الفرس ). ماه نهم از سال سریانی و ششم فرنگی، میان ایار و تموز مطابق اول تابستان است مطابق سر
زبان عَرَبی (به عربی: اللغة العربیة)، یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های جهان، بزرگ‌ترین عضو از شاخه زبان‌های سامی (آفریقایی–آسیایی) است و با زبان‌های عبری و آرامیهم‌خانواده‌است. زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. این زبان ردار بود و آثار علمی، ادبی و مذهبی فراوانی به این زبان نوشته می‌شد. تأثیر عربی بر زبان‌های دیگر جهان اسلام مانند اردو، و زبان‌های گوناگون خانوادهٔ ترکی چشمگیر است.
عبدالله عبّاسی از نژاد مأمون و عبدالله سفیانی از نژاد خالد
از شگفتیهای تاریخ اسلام آن است، همان گونه که عبّاسیان بر بنی اُمیّه شوریدند و زمانی دراز در جایگاهشان ایستادند، اَمویان نیز در آخر الزّمان بر بنی عبّاس می شورند و آنان را کیفر می دهند، و چند ماهی پادشاهی می کنند، و چون عبدالله مأمون عبّاسی پادشاهی بسیار سیاستمدار و فریبکار و دانشمند به احادیث آمده در بارۀ رویدادهای آخر الزّمان و قیام امام مهدی(علیه السّلام) بود، و بنا بر آگاهی ناب
انواع «لـِ» :
حرفِ جرّ(جارّة):
بر سر اسم می­آید و اسمِ جلوی خود را مجرور می­کند.   
لـِ + مؤمنٌ ! لِمؤمنٍ  /  لـِ + مؤمنون ! لِمؤمنینَ    /   لـِ + مؤمنانِ ! لِمؤمنیْنِ      
به معنای «برای، از آنِ، ...» است.              
الحمدُ للهِ: ستایش از آنِ خداوند است.
اگر بر سر ضمیر بیاید به صورت «لـَ» نوشته می­شود.          
لَهُم مَغفرةٌ و أجْرٌ عظیمٌ.  (لـِ + هُم ! لَهُم)
اگر در ابتدای جمله بیاید معنایِ «داشتن» می­دهد.
لِلمُؤمِن عِرضٌ عظیمٌ:  مؤمن آبرو
٢٣/٢٣. عِدَّةٌ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا، عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ مُرْسَلاً، قَالَ‌:
قَالَ‌ أَبُو عَبْدِاللّٰهِ‌ عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ‌: «دِعَامَةُ‌ (۱) الْإِنْسَانِ‌ الْعَقْلُ‌، وَ الْعَقْلُ‌ مِنْهُ‌ الْفِطْنَةُ‌ (۲) وَ الْفَهْمُ‌ وَ الْحِفْظُ‍‌ وَ الْعِلْمُ‌، وَ بِالْعَقْلِ‌ یَکْمُلُ‌ (۳)، وَ هُوَ دَلِیلُهُ‌ وَ مُبْصِرُهُ‌ (۴) وَ مِفْتَاحُ‌ أَمْرِهِ‌، فَإِذَا کَانَ‌ تَأْیِیدُ عَقْلِه مِنَ‌ النُّورِ، کَانَ‌ عَالِ
1.  چند دهه است که راه‌اندازی کلاس‌های تجزیه و
ترکیب در دستور کار برخی مدارس و حتی گروه‌هایی قرار گرفته که آشنایی با ادبیات
عرب را مدّ نظر قرار داده‌اند. طبعاً طلبه‌های زیادی دربارۀ لزوم و یا عدم لزوم
شرکت در این کلاس‌ها می‌پرسند و این بنده همیشه اصرار داشته و دارم که برای این
کار باید یک «مغنی اللبیب» خوب آن هم با همۀ 8 باب
آن را درس گرفت (همچون همیشه تاکید می‌کنم که: «مغنی اللبیب» و نه هیچ «مغنی» دیگری)
و مباحثه و سپس به طور مکرّر تدریس کر
زبان عَرَبی (به عربی: اللغة العربیة)، یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های جهان، بزرگ‌ترین عضو از شاخه زبان‌های سامی (آفریقایی–آسیایی) است و با زبان‌های عبری و آرامیهم‌خانواده‌است. زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. این زبان ردار بود و آثار علمی، ادبی و مذهبی فراوانی به این زبان نوشته می‌شد. تأثیر عربی بر زبان‌های دیگر جهان اسلام مانند اردو، و زبان‌های گوناگون خانوادهٔ ترکی چشمگیر است.
شمار گویشوران
شمار کسانی که عرب
زبان عَرَبی (به عربی: اللغة العربیة)، یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های جهان، بزرگ‌ترین عضو از شاخه زبان‌های سامی (آفریقایی–آسیایی) است و با زبان‌های عبری و آرامیهم‌خانواده‌است. زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. این زبان ردار بود و آثار علمی، ادبی و مذهبی فراوانی به این زبان نوشته می‌شد. تأثیر عربی بر زبان‌های دیگر جهان اسلام مانند اردو، و زبان‌های گوناگون خانوادهٔ ترکی چشمگیر است.
شمار گویشوران
شمار کسانی که عرب
[۱] کِتَابُ‌ الْعَقْلِ‌ وَ الْجَهْلِ‌
۱/۱. أَخْبَرَنَا (۱)  أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ‌ یَعْقُوبَ‌، قَالَ‌: حَدَّثَنِی عِدَّةٌ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ‌: مُحَمَّدُ بْنُ‌ یَحْیَى الْعَطَّارُ، عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ، عَنِ‌ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ مَحْبُوبٍ‌، عَنِ‌ الْعَلَاءِ بْنِ‌ رَزِینٍ‌، عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مُسْلِمٍ‌: عَنْ‌ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «لَمَّا خَلَقَ‌ اللّٰهُ‌ الْعَقْ
ترکیه به اسانی به سوریه لشکر کشی کرده، مردم آنجا را به خاک و خون کشیده، همانطور که در گذشته، اسکندرون را ضمیمه خاک خود کرده و: آرارات را از ایران به سرقت برد. اکنون نیز اساس اخبار محرمانه ای که در اختیار ماهین نیوز است، می خواهد  بخش جدیدی به کشور خود ضمیمه نماید. یعنی واقعا کسی نیست مقابل او بایستد؟ لیرهای ترکیه چشم چه کسانی را کور کرده است؟ چون می خواهد اس سیصد، از روسیه بخرد روسیه دست او را باز گذاشته؟ یا چون گاز از ایران می خرد مجاز به هر کا
زراعة اللحیة و الشارب للرجال
زراعة اللحیة و الشارب للرجال
تعد زراعة اللحیة و الشارب عن خلال تلک المستخدمة فی العیادات الجلد و الشعر. تستخدم هذه الأسلوبة و الطریقة لأولئک الذین لدیهم تساقط جزئی أو کامل للشعر فی منطقة الوجه و یعیدون الجمال و یجذبونهم. قد تکون زرع اللحیة و الشارب حاجة الشخص لعدة أسباب و العوامل. بعض من الأشخاص و الناس یعانون من نقص وراثی فی شعر الوجه و مما یسبب لهم لهم لحیة غیر متساویة و شعر أو حتی عدم نمو الشعر فی هذه المناطق.
 
درس اول:شروع حفظ
عوامل و مقدمات زیادی در حفظ قرآن  دارای اهمیت هستند و با وجود آن‌ها برنامه حفظ با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت و در این زمینه کتاب‌های بسیاری نوشته شده است و تجربه‌های اساتید و حافظان بزرگوار نیز بسیار قابل استفاده است.
برخی از نکات بسیار مهم که در حفظ قرآن توانایی انسان را چندین برابر می‌کند عبارتند از:
← شرکت درجلسات حفظ قرآن
حضور در جلسات حفظ، انسان را برای برنامه حفظ ملتزم و منظم می‌کند و هیچ مانعی نمی‌تواند سد ر
من خودم که پستم و حس غرور دارم فک کنم بقیه هم غرور دارن،چکنم تا از این بدبختی و سؤظن نجات یابم؟تشکر
پرسشگر گرامی جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :الف ) غرورغرور به دو نوع است :۱ . غرور منفی( صفت ناپسند ) ۲ . غرور مثبت (عزت نفس )۱ . غرور منفی ( صفت ناپسند )غرور به معنی فریفتگی به داشته ها و جذابیت های غیر حقیقی و علائق دنیوی است که باعث می شود انسان از یاد خدا غافل شود و معنویت و سرمایه های حقیقی سعادت خود را فراموش نماید و در نتیجه آن به انواع ب
سلامببخشیدعلاج حتمی و ریشه کن کننده غرور چیه؟من خودم که پستم و حس غرور دارم فک کنم بقیه هم غرور دارن،چکنم تا از این بدبختی و سؤظن نجات یابم؟تشکر
پرسشگر گرامی جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :الف ) غرورغرور به دو نوع است :۱ . غرور منفی( صفت ناپسند ) ۲ . غرور مثبت (عزت نفس )۱ . غرور منفی ( صفت ناپسند )غرور به معنی فریفتگی به داشته ها و جذابیت های غیر حقیقی و علائق دنیوی است که باعث می شود انسان از یاد خدا غافل شود و معنویت و سرمایه های حقیقی سعا

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها